mandag 18. februar 2013

Meditasjon


"Meditasjon er samlebetegnelse for systematisk anvendte psykiske og kroppslige øvelser, som har til hensikt å øve opp og senere vedlikeholde evnen til å raskt oppnå (og holde på) en bestemt sinnstilstand. Nøyaktig hvilken sinnstilstand det siktes mot varierer litt mellom de forskjellige typene meditasjon, men typiske mål er en eller flere av følgende: avslappning (både fysisk og psykisk), løsrivelse fra ukontrollert tankevirksomhet og dermed økt konsentrasjonsevne, større innsikt og forståelse av verden, en tankemessig og/eller følelsesmessig pause fra hverdagen."

Å meditere

Det er mange som mediterer som forteller om at de opplever bedre helse og ro i kroppen. Noen føler de får økt selvtillit, og det jeg synes er den viktigste faktoren er at jeg føler konsentrasjonsevnen er bedre og jeg føler en økt tilstedeværelse. 


Jeg har fått en meditasjonsfil av Britt som jeg lytter til daglig. Etter at jeg begynte med dette, føler jeg meg mye roligere til sinns!


Jeg har også begynt å sette på rolig musikk sammen med barna. Dette gjør at de blir roligere, og de senker stemmen sin. Bruker "innestemmen" i stedet for "utestemme".

Det hender også at jeg rett og slett sovner med øreklokkene i ørene, mens meditasjonen går!

Det er utrolig deilig å kjenne at tankene blir helt "borte" og at roen senker seg over meg!


~~~~~~<>~~~~~~

"Å meditere regelmessig er en utmerket måte å takle det moderne samfunnets stress og jag. Gjennom meditasjon kan du lære deg å roe ned og fokusere sinnet slik at den konstante tankestrømmen med bekymringer om regninger, stress på jobben og husvasken som skulle vært gjort opphører for en stakket stund." (kilde: http://meditasjon.nyttiginfo.no/)


Mine råd for en god meditasjon


  1. Sitt eller ligg komfortabelt. Et helt stille sted kan være en fordel, men etter hvert som du kommer inn i det, så er det ikke nødvendig for å oppnå en god meditasjon.
  2. Lukk øynene og pust naturlig. Prøv å fokusere på pusten og la tankene fare.
  3. Etter et par minutter så retter du oppmerksomheten mot pusten din. Pust dypt inn og pust sakte ut på tre. 
  4. Ikke prøv å kontrollere tankene dine. Bare tenk på pusten og fokuser på den. Tankene dine vil sakte men sikkert bli ført til pusten.
  5. Når du oppdager at tankene tar overhånd, så konsentrer deg sakte om å komme tilbake til konsentrasjonen om pusten.
  6. Meditasjonen kan med fordel vare i ca 30 minutter, men 20 minutter er greit også! Hvis du skal meditere med dine barn, så la de meditere i ca 10 minutter.
  7. Når du er ferdig så bruk god tid til å komme "tilbake". Ikke stress deg ut av meditasjonen, men la kroppen få kjenne på hvordan den har slappet av.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar