søndag 17. mars 2013

Kokosolje som hudkrem

 Litt fakta om kokosolje:


  • - Kokosolje inneholder 92% mettet fett, men størsteparten er mellomlange fettsyrer, som kroppen ikke lagrer, men absorberes lett i cellene og frigjør som energi.
  • - Kokosolje inneholder 50 % laurinsyre, som er den samme fettsyren vi finner i morsmelk. Dette gjør at oljen styrker og bygger opp immunforsvaret vårt.
  • - Forskning viser at den er bra for hjertet – den øker det gode kolesterolet, mens det skadelige senkes.
  • - Får du i deg bra med fett øker du metthetsfølelsen og du spiser ikke for mye, forbrenningen i kroppen min fungerer mye bedre når jeg får i meg nok kokosolje.

Jeg kommer til å skrive flere innlegg om kokosolje etterhvert, men jeg kan nevne noen av bruksområdene kort her:

  • Du kan spise den
  • Du kan bruke den som stekeolje
  • Den kan brukes på vepse-/myggstikk
  • Den kan brukes til kutt og sår på huden
  • På eksem
  • Massasjeolje (både til voksne og barn/babyer)
  • Hårkur
  • Strekkmerkeolje
  • Brystvortekrem ved amming
Og til sist vil jeg trekke frem at den kan brukes som hudkrem.


Det er det bruksområdet dette innlegget skal handle om!

Slik lager du hudkrem av Kokosolje

Bruk en Økologisk Extra virgin kokosolje når du skal lage denne hudkremen.


Ta ønsket mengde kokosolje i en bolle og bruk en mikser på full stryke i 5 minutter for å få den smidig og kremete. Oljen blir slikemyk og er enkel å smøre på!







Bruk denne hudkremen hvis:

- Du har tørr og sår hud
- Du har sensitiv hud som ikke tåler parfyme
- Du skal ut i kulden. Fungerer kjempe godt som kuldekrem på kalde vinterdager. Både til hender og ansikt.
- Kan brukes som nattkrem for å gi huden mer næring og gjøre den fløyelsmyk
- Fungerer utmerket til såre og tørre lepper.
- Kan også brukes som glidekrem


Andre bruksområder

Kokosolje kan egentlig brukes til nesten alt! Og siden den kan spises også, så sier det seg selv at dette burde vært ganske så trygt å bruke. Det er jo en genialt måte og slippe unna dyretesting, parfyme o.l.

Den kan også brukes som tannkrem og sminkefjerner. Rett og slett et produkt som hører til både på kjøkken og bad :D

Jeg anbefaler alle å få i seg minst 2 ss daglig av denne sunne oljen. Jeg slet veldig med tørr hud før, men nå kan jeg skryte på meg at huden er myk og fin! 


(kilde: HER og HER)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar